Powierzchniowcy

zapis dziejów w toku

Archiwista nie zdążył jeszcze dopracować tej sekcji do perfekcji, dlatego może być ona niepełna, a niektóre informacje mogą się zmienić z czasem.

Powierzchniowcy

Koncept Krasnoludów
Otwórz obrazek

Koncept Krasnoludów

Otwórz obrazek
Zamieszkała Płaszczyzna

Zamieszkała Płaszczyzna

Angvalion

Kraina

Kraina

Valléed'or

Religia

Religia

Ishatar

Aglos

Kespion

Topaz

oraz inne

Język

Język

Krasnoludzki

lokalne języki

Powierzchniowcy to krasnoludy, które opuściły podziemne fortece, integrując się z innymi społecznościami i ceniące wolność oraz radość podróży. Słyną z organizowania festynów, prowadzenia handlu i praktykowania rzemiosła wędrując po świecie, choć czasem długo kultywują urazy podobnie jak ich podziemni krewni, Aurinowie.

Dowiedz się więcej na ten temat, czytając poniższą stronę:

Krasnoludy
Angvalion Book

Wygląd

Krasnoludy są niskimi istotami, osiągającymi zazwyczaj od 135 do 150 centymetrów wzrostu. Ich ciała są naturalnie lekko grube, a także bardzo szerokie i umięśnione. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety krasnoludów rosną długie brody, jednak różnią się one w zależności od płci. Mężczyźni starają się wyróżnić od kobiet poprzez pielęgnowanie długich bród, podczas gdy u kobiet brody są krótsze, rosnąc naturalnie w ten sposób. W okresie dojrzałości zarówno mężczyznom, jak i kobietom rosną brody tak samo, jednakże u dzieci krasnoludów brody są obecne od urodzenia. Mężczyźni posiadają także małe piersi nieco przypominające kobiece, a ich oczy są bardzo małe. Włosy krasnoludów są przeważająco rude, ale mogą być także czarne lub brązowe. Co istotne, krasnoludy bardzo szybko się opalają, zależnie od warunków panujących w danym środowisku - mają ciemniejszą karnację, szczególnie jeśli lato w danej krainie trwa długo. W tej rasie czasami rodzą się także obojniaki, które przejawiają cechy obu płci, jednakże nie posiadają gonad i nie mogą się rozmnażać.

Usposobienie rasy

Powierzchniowcy wywodzą się z tradycji podziemnej kultury Aurinów, jednak aktywnie integrują się z innymi społecznościami, przyjmując ich zasady i obyczaje. Pomimo posiadania własnej unikatowej kultury, zawsze pozostają częścią większej społeczności. Dla nich najważniejsza jest wolność i radość, które zapewniają im liczne podróże i eksploracja świata. Podczas podróży organizują festyny oraz prowadzą handel różnorodnymi towarami. Dodatkowo, zajmują się rzemieślnictwem, które mogą praktykować nawet bez stałego miejsca zamieszkania, co jest niezwykle przydatne w ich życiu w trasie. Słyną z lekkiego podejścia do życia oraz zamiłowania do dobrej zabawy. Niemniej jednak, podobnie jak Aurinowie, od których się wywodzą, potrafią długo rozpamiętywać urazy.

Zdolności

Krasnoludy, cechuje wysoka odporność na magię, która jest wrodzona i manifestuje się od ich narodzin. Ten naturalny talent magiczny jest skoncentrowany na rozpraszaniu wrogiej magii, co zapewnia im wysoką obronę przed zaklęciami i czarami. Jednakże, ta specyficzna zdolność uniemożliwia im rzucanie zaklęć z wykorzystaniem swojego wewnętrznego talentu magicznego.

Poza aspektem magicznym, krasnoludy są również znani jako świetni rzemieślnicy. Powierzchniowcy zajmują się rzemieślnictwem, które mogą praktykować nawet bez stałego miejsca zamieszkania, co jest niezwykle przydatne w ich życiu w trasie. Słyną jako garbarze, stolarze, ale przede wszystkim wyborni kucharze i piwowarzy.

Kultura

Powierzchniowcy, zwani także wędrownymi krasnoludami, są społecznością, która ceni sobie wolność i radość życia. Ich kultura opiera się głównie na życiu w taborach, składających się z grup rodzinnych podróżujących razem przez świat. Każdy tabor prowadzony jest przez Guroma - przywódcę o wielkim autorytecie, który odpowiada za organizację podróży oraz rozstrzyganie sporów w społeczności.

Rodziny Powierzchniowców są niezwykle zżyte i silnie ze sobą związane. W taborze panuje atmosfera współpracy i solidarności, a więzi rodzinne są niezwykle ważne. Wspólne cele i wartości są przekazywane z pokolenia na pokolenie, a tradycje i obrzędy są celebrowane podczas podróży, budując więź między członkami społeczności.

Życie w taborze jest pełne ruchu i zmiany, co sprzyja adaptacji i elastyczności. Powierzchniowcy zajmują się handlem oraz rzemieślnictwem, tworząc przedmioty niezbędne do codziennego życia podczas podróży. Ich kultura opiera się również na sztuce przetrwania i znajomości terenu, co pozwala im przetrwać w różnorodnych warunkach.

Mimo że życie w taborze może być trudne i nieprzewidywalne, Powierzchniowcy cenią sobie swój styl życia jako wolny i pełen przygód. Wędrując przez świat, odkrywają nowe miejsca, poznają różnorodne kultury i nawiązują kontakty z innymi społecznościami, co wzbogaca ich doświadczenia i umacnia ich wspólnotę.

Powierzchniowcy żyjący w ludzkich miastach stanowią interesujący kontrast pomiędzy ich tradycjami wędrownymi a życiem miejskim. Mimo że przyjęli część obyczajów miejskich społeczności, wciąż zachowują swoją unikatową kulturę i więzi rodzinne. Znani są z bycia często widzianymi na ulicach, handlującymi swoimi wyrobami rzemieślniczymi i przyjmującymi gości w swoich barwnych i pełnych życia domach. Pomimo adaptacji do miejskiego stylu życia, wciąż tęsknią za wolnością i radością, jaką zapewnia im życie w taborze.

Amarant

Ich własna kraina, Valléed'or w Hintervoldzie, jest dla Powierzchniowców nie tylko miejscem pochodzenia, ale również źródłem dumy i tożsamości. Chociaż mieszkają też w miastach, wciąż silnie identyfikują się z kulturą i historią taboru, którego elementy wciąż są obecne w ich codziennym życiu. Wspomnienia z podróży oraz duch wędrownego życia wciąż kształtują ich spojrzenie na świat, nawet gdy żyją w nowych, miejskich środowiskach.

Powierzchniowcy w niektórych miastach mają swoje dzielnice, i poza Valléed'or, posiadają swoje miasto w Araulenie - Riverdale w prowincji Blackwood. W Tabory krasnoludów zazwyczaj podróżują między X, Riverdale a pozostałymi miastami, w których krasnoludy mają swoje dzielnice, chociaż niejednokrotnie zbaczają z trasy, aby zwiedzić trochę świata. Czasami decydują się na podróż za morze lub ocean, do skupisk Powierzchniowców na innych kontynentach, lecz dzieje się to raczej sporadycznie.

Konflikt z Aurinami

Powierzchniowcy i Aurinowie otwarcie wyrażają wzajemną niechęć, wynikającą głównie z różnic w systemie wartości i kulturze. Powierzchniowcy promują otwartość i integrację, podczas gdy Aurinowie żyją w izolacji, przekonani o wyższości swojej cywilizacji. Główną przyczyną konfliktu jest różnica podejścia do autonomii jednostki oraz wartości wolności. Aurinowie postrzegają Powierzchniowców jako zdrajców dziedzictwa i cywilizacji, co prowadzi do rozpowszechniania nieprawdziwych plotek o nich jako złodziejach i przestępcach. Pomimo to, Powierzchniowcy, z kolei, nie szczędzą sobie drwin z sztywności i przekonań Aurinów, wytykając im ich zamknięte podejście do życia.

Skupiska w Amarancie

Powierzchniowcy na Amarancie żyją w harmonii z ludźmi, zachowując jednocześnie swoją niezależność i kulturę. Ich kraina, Valléed'or w Hintervoldzie oraz miasto Riverdale w Blackwood są świadectwem ich obecności na kontynencie. Chociaż rzadko wchodzą w konflikty z innymi mieszkańcami, starali się unikać miast leżących na dawnych terytoriach Zakonu Gregoriańskiego, z którym mieli wcześniejsze starcia. Pomimo nacisków isureańskiej władzy, nie zgadzają się na integrację z ich społecznością, protestując przeciwko oligarchii i wyzyskowi. Urągając poprzednim właścicielom ziem, utrzymują niechęć do poddania się pod isureańską jurysdykcję.

Valléed'or, Złota Dolina

Powierzchniowcy stanowią istotną mniejszość w Hintervoldzie, a ich główną ostoją w tym królestwie jest Valléed’or, czyli Złota Dolina. Jest to lenno przyznane Powierzchniowcom przez króla Matthiasa de Volaille, który w ten sposób chciał wyrazić gest przyjaźni oraz nawiązać współpracę handlową. Valléed’or stała się duchową ojczyzną Powierzchniowców oraz centrum ich kultury w Hintervoldzie, gdzie łączą swoje tradycje z życiem w królestwie.

Chociaż część Powierzchniowców mieszka w Valléed’or na stałe, ich kultura, głęboko zakorzeniona w podróżach i odkrywaniu nowych miejsc, nadal silnie wpływa na ich życie. Wiele rodzin regularnie wyrusza w wędrówki, prowadząc handel oraz praktykując swoje rzemiosła. Tym samym Valléed’or stanowi dla nich zarówno przystań, do której mogą wracać, jak i miejsce, które wzmacnia ich więzi z królestwem Hintervoldu.

Dla wielu Powierzchniowców Złota Dolina jest symbolem ich przynależności do obu światów – pielęgnują swoje unikalne tradycje, jednocześnie będąc pełnoprawnymi obywatelami Hintervoldu. W większych miastach Hintervoldu, jak Veulettes, Powierzchniowcy posiadają swoje dzielnice, które stają się miejscem spotkań handlowych, kulturowych i miejscem celebracji ich tradycji.

Choć Powierzchniowcy zachowują swoją odrębność kulturową, są lojalnymi członkami społeczeństwa Hintervoldu, dbając zarówno o własne dziedzictwo, jak i o współpracę z pozostałymi obywatelami królestwa.

Riverdale

Riverdale, zarządzane przez Lorda Nusora var Banmocka, jest miastem stołecznym i domeną w Blackwood w królestwie Araulenu, gdzie głównie zamieszkują krasnoludy. Pomimo podlegania hrabiemu i arauleńskiemu królowi, współpraca z obiema stronami przyniosła korzyści, a Powierzchniowcy cenią sobie życie w tym miejscu. Miasto słynie z potężnych warsztatów, napędzanych siłą rzeki, które przyciągają różnych rzemieślników, głównie specjalizujących się w inżynierii i konstrukcji machin oblężniczych. Pradziad Lorda Nusora, Thrurvem, był jednym z konstruktorów słynnego arauleńskiego trebusza, a inżynieria Powierzchniowców, choć nie dorównuje Aurinom, wniosła istotny wkład w rozwój technologiczny Araulenu. Oprócz tego, miasto posiada niewielki port rzeczny, malowniczy rynek, gdzie odbywają się festyny, oraz kilka piwowarni. Mimo surowego i ponurego otoczenia lasu Blackwood, Riverdale jest często odwiedzane przez tabory Powierzchniowców.

Dzielnice w miastach

Na całym kontynencie znajduje się kilka miast, w których Powierzchniowcy mają własną dzielnicę:

  • Rivenna (Nebrazza) - druga najmłodsza dzielnica, która powstała po tym jak Dominic Kieran przejął władzę w Czarnym Nurcie. Żyjący tutaj krasnoludy uciekły przez reżimem Lorda-Zarządcy, który nie był im przychylny.

  • Silmaaroon - w zasadzie w mieście nie posiadają swojej dzielnicy, ale kilka położonych blisko siebie ulic. Żyjący tu Powierzchniowcy zajmują się głównie handlem bardzo często pośrednicząc w wymianie towarów między taborami a lokalnymi kupcami.

  • Silveridge (Liga Srebrnomarchijska) - najmłodsza dzielnica, powstała po III Wojnie Amarantu. Mieszkający w nim Powierzchniowcy pracując w srebrnomarchijskich kopalniach pomagając rozwijać niezależność tego państwa, z którego mieszkańcami świetnie się dogadują ze względu na podobny system wartości.

  • Whisperhout (Araulen) - najstarsza dzielnica oddana Powierzchniowcom. Tutejsze krasnoludy uczyniły ze swojej dzielnicy ważny punkt podróży dla taborów, ze względu na to, że miasto jest ścisłym centrum kontynentu. Parają się handlem, rzemieślnictwem i piwowarstwem. Mają też swój udział jako wykładowcy na Uniwersytecie Whisperhout, gdzie dochodzi do wymiany technologii oraz nauki między nimi z ludźmi.

Religia

Powierzchniowcy zrezygnowali z pierwotnej religii Aurinów na rzecz wolności wyznaniowej, wierząc w różne bóstwa, których poznali w trakcie licznych podróży. Nie prowadzą zbyt wielu rozmów na temat religii, ale kiedy już to robią, wykazują sobie nawzajem szacunek. Jako społeczność przyjęli zasadę, że nie popierają żadnego konkretnego ugrupowania religijnego, pozostawiając jednostkom swobodę w wyborze własnych przekonań.

Powierzchniowcy, od najpopularniejszego, wyznają głównie:

  • Ishatara, boga pracy, rodziny i kwiatów

  • Aglosa, boga sprawiedliwości

  • Kespiona, boga natury

  • Topaza, boga handlu i pieniędzy

Ciekawostki

  • Powierzchniowcy są inspirowani Romami.

Rasy Uniwersum

Rodzina Rasy / Grupy etniczne
Ludzie
  • Amarantianie

  • Velizarowie

Elfy
  • Eldëvir, Starożytne Elfy

  • Däl’hrän'nel, Leśne Elfy

  • Läcri'Is'nel, Księżycowe Elfy

  • Värn’asan'i, Odrodzone Elfy

  • Däl'sol'i, Słoneczne Elfy

Eordiren
  • Orkowie

  • Bolgowie

Krasnoludy
  • Aurinowie

  • Powierzchniowcy

  • Quarinowie

Gnomy
Himranie

todo

Ellerian